czwartek, 16 lipca 2015

Tajemnica gwiazdkowego puddingu

Tajemnica gwiazdkowego puddingu to moje dziesiąte spotkanie z mistrzynią kryminałów Agathą Christie. Tym razem jest to zbiór kilku dłuższych opowiadań, dokładniej sześciu, z czego w pięciu występuje Herkules Poirot, a w jednym, ostatnim panna Marple.

W Tajemnicy gwiazdowego puddingu, Herkules Poirot po długich namowach daje się skusić i wyjechać do wiejskiej posiadłości na Boże Narodzenie, przy okazji odkrywając tajemnicę zaginionego klejnotu. Dwadzieścia cztery kosy opowiada o starszym panie, który w każdy wtorek i czwartek niezmiennie od wielu lat przychodzi i zamawia te same dania. Niespodziewanie przestaje przychodzić i jak się okazuje zmarł. Jednak dla Herkulesa Poirot nieszczęśliwy wypadek wcale na taki nie wygląda. W Śnie natomiast Poirot zostaje wezwany do nietypowej sprawy. Pewien bogaty dżentelmen co noc od kilku dni śni sen, w którym wyciąga rewolwer z biurka i popełnia samobójstwo. Pewnego dnia sen staje się rzeczywistością.
Wszystkie sześć opowiadań czyta się lekko i przyjemnie, do czego zdążyłem się już przyzwyczaić u Agathy Christie. Jednak miałem wrażenie, że opowiadania zostały dobrane w sposób przypadkowy a jedynie co łączyło je ze sobą (oprócz głównych bohaterów), to wstęp napisany przez samą autorkę. Dlatego miałem mieszane uczucia po przeczytaniu tego zbioru, czy opowiadania w nim zawarte podobały mi się, czy też nie. Generalnie nie przepadam za zbiorami opowiadań, zwłaszcza takimi, które niewiele mają ze sobą wspólnego. Co innego, gdy jest jakaś myśl przewodnia zbioru, jak to miało miejscu w przypadku Dwunastu prac Herkulesa. Dlatego stwierdziłem, że książka wypada dobrze, jednak mnie nie zachwyciła tak jak inne Agathy Christie, które do tej pory czytałem.

Podsumowując opowiadania są dobrze napisane, historie w nich opowiedziane ciekawe z zaskakującymi zakończeniami. Jednak zabrakło mi jasnej i ciekawej myśli przewodniej zbioru oraz lepszego doboru tych opowiadań. Z tej przyczyny ocena będzie niższa niż w przypadku dotychczas przeczytanych przeze mnie książek mistrzyni kryminałów.

Moje ocena 6/10

Tytuł: Tajemnica gwiazdkowego puddingu
Cykl: Agatha Christie kolekcja kryminałów
Tom serii: 10
Autor: Agatha Christie
Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
Liczba stron: 264
ISBN:9788327151865

1 komentarz:

  1. Ten brak wspólnego mianownika mi nie przeszkadzał pewnie dlatego mi się tak podobały. Ale zgodzę się, że Christie popełniła znacznie lepsze powieści. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.